OLDTIMER TIPS

  Oldtimers, Vintage & Classics


CCDA - Classic Car Drivers Association

 
select country website
Oldtimertips Belgie/ Belgique
Oldtimertips Nederland
Oldtimertips Deutschland
Oldtimertips France - Belgique
Classic Car Tips United Kingdom
Classic Car Tips United States of America
Classic Car Tips Europe

   Dé Website met een hart voor Oldtimers, klassiekers, retro en vintage.

 
 
Win Vrijkaarten
 
Oldtimer foto´s
 
Nieuw op de markt
 
ICONS of elegance magazine
 
clubBOETIEK
 
 
Pre-War Markt
 
40-Fifties Markt
 
60-Seventies Markt
 
Youngtimers Markt
 
Supercars Markt
 
Moderne Auto Markt
 
 
Evenementen
 
Foto´s
 
Specificaties
 
Oldtimer Experten
 
Musea
 
Clubs-Verenigingen
 
 
CCDA Leden voordelen
 
Schrijf in voor de CCDA nieuwsbrief
 
voeg een evenement toe
 
voeg een museum toe
 
voeg een club toe
 
 
 
Meor
 
E & R Classic Cars Holland, THE Oldtimer and Classic Car specialist
 
Sodablast
 
Oldtimer Stalling Limburg
 
Meguiar´s
 
Vavato Classic Car Auctions
 
Romantik Hotels
 
EMOFRAGMA conceptfotografie
 
Oldtimers kopen & verkopen
 
LePlan-Vermeersch
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Oldtimer Musea Belgie

Uitgebreide Classic Car en Retro-Vintage Musea gids.
Plaats ook jouw museum GRATIS in de uitgebreide museagids : klik hier

 
 
  1  2  3  4  5  6  7  
 

De volledig nieuwe Jeep® Wrangler

De volledig nieuwe Jeep® Wrangler

De volledig nieuwe Jeep® Wrangler

De meest capabele SUV ooit zet een nieuwe standaard op het vlak van uitmuntende 4x4 Jeep® terreinvaardigheden en beschikt over een modern design dat trouw is aan het origineel. Hij beschikt over geavanceerde efficiënte motoren en talrijke mogelijkheden om open te rijden (in open lucht) en was nooit eerder zo royaal uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen en spitstechnologie ! De volledig nieuwe Jeep® Wrangler is onmiddellijk herkenbaar aan de typische Jeep grille vooraan, een geoptimaliseerde aerodynamica, iconisch ronde koplampen vooraan en vierkante achterlichten, de voorruit kan naar beneden en is uitermate geschikt voor de off-road puristen, hij beschikt over opties om in volledig open lucht te rijden dankzij tientallen mogelijke combinaties voor wat betreft de portieren, het dak en de ruiten. Meer fotomateriaal en informatie zal beschikbaar zijn naar aanleiding van de wereldvoorstelling van het model op het Autosalon van Los Angeles (LAAS) op 29 november.

Tekst & Foto: © FCA


---

Porsche Macan Turbo Exclusive Performance Edition

Porsche Macan Turbo Exclusive Performance Edition

Macan Turbo Exclusive Performance Edition met 440 pk en uitzonderlijke details

Porsche Exclusive Manufaktur veredelt de sterkste Macan
Met de Macan Turbo Exclusive Performance Edition rijdt Porsche een bijzonder nobele variant van zijn topmodel binnen het Macan-gamma voor. Deze Edition-uitvoering is gebaseerd op de Macan Turbo met Performance-pack waarvan de 3,6-liter V6-turbomotor 324 kW (440 pk) haalt. Het model wordt slechts in een beperkt aantal landen aangeboden. Exclusieve designkenmerken aan de binnen- en buitenzijde zetten het bijzonder sportieve karakter van de sterkste variant uit het modelgamma in de verf. De sportwagen onder de SUV’s wordt in de Porsche Exclusive Manufaktur op de productiesite in Leipzig met de hand tot in de puntjes veredeld.
 
Het standaard exterieurpack Turbo vormt de basis voor het unieke voorkomen van de Macan Turbo Exclusive Performance Edition. Dit pack omvat onder meer ledkoplampen, verdonkerde ledachterlichten en 21 duim grote velgen in 911 Turbo-design met spaken waarvan de flanken in zwarte hoogglans zijn gelakt. Het exclusieve karakter wordt benadrukt door de bijkomende designaccenten die exclusief voor deze Edition-uitgave werden ontworpen. Zo zijn er de Carmine Red gelakte onderdelen voor de voorspoiler, de kofferpartij en de sideblades. Onder het Porsche-opschrift dat in zwarte hoogglanslak op de koffer prijkt, werd ook de typebenaming ‘Macan turbo’ in Carmine Red aangebracht.  

De kleuren zwart en rood zetten ook in het opgewaardeerde interieur de toon. Het standaard interieurpack Exclusive Performance Edition in Garnet Red combineert een zwart lederen aankleding met talrijke elementen in alcantara. De wangen van de voorzetels zijn exclusief voor dit Edition-model gedeeltelijk in Garnet Red uitgevoerd. Diezelfde kleur is ook terug te vinden in de contrasterende naden, de geborduurde ‘turbo’-opschriften op de hoofdsteunen, de veiligheidsgordels, de bies rond de Sport Chrono-chronometer en op het sleuteletui. Met heel veel oog voor detail is ook de aluminium PDK-schakelpook met Garnet Red leder opgewerkt. De unieke deurdrempels en de sierlijsten op het dashboard krijgen op hun beurt het opschrift ‘Macan Turbo Exclusive Performance Edition’ mee. De voorzetels, de achterbank en het stuurwiel zijn standaard verwarmbaar.

Meer weten? Een verdeler in de buurt zoeken? www.porsche.com

Tekst & Foto: © Porsche


---

Porsche 718 Cayman S: Minder is meer?

Porsche 718 Cayman S: Minder is meer?

Porsche 718 Cayman S: Minder is meer?

Het is al downsizing wat de klok slaat. Om de uitstoot van verbrandingsmotoren zo veel mogelijk te beperken, ontsnappen de constructeurs er niet aan de cilinderinhoud van hun motoren te beperken. In het geval van de Porsche Cayman en Cayman S (en open broertjes Boxster en Boxster S) verving men de zescilinder boxermotor door een viercilinder boxermotor.
Toen de eerste geruchten hieromtrent in de pers verschenen, schreeuwde men moord en brand. Een Porsche met een viercilinder motor was toch geen echte Porsche! Even het geheugen opfrissen. Tot de voorstelling van de Porsche 911 in 1963, beschikten alle Porsches over viercilindermotoren! En wie ooit een Porsche 356 en 912 mocht besturen weet dat deze de naam Porsche absoluut waardig zijn. Met de Porsche 718 RSK boekte het merk trouwens tal van successen als klasseoverwinningen in Le Mans ('58 en '61) en een eerste plaats algemeen in de Targa Florio ('59).

De typebenaming 718 Cayman werd dus niet zomaar gekozen. En dat beseffen we meteen bij het starten van de motor van deze Porsche 718 Cayman S. De viercilinder dreunt en steunt zelfs bij stationair toerental ongegeneerd luid en duister doorheen zijn dubbele uitlaatpijpen. Eén ding is al meteen duidelijk. Deze Porsche schaamt zich absoluut niet om over maar vier cilinders te beschikken. Starten doe je een Porsche trouwens nog steeds door de contactsleutel, links van het stuurwiel, om te draaien. Onze testwagen beschikte over de gerobotiseerde PDK-versnellingsbak met zeven verhoudingen. Deze bak schakelt messcherp en even doeltreffend als een guillotine. De zevenbak past perfect bij het sportieve karakter van deze 718 Cayman, die in deze S-uitvoering over een drukgevoede 2.5 liter viercilinder boxermotor beschikt. Deze is goed voor 350 pk bij 6.500 o/m terwijl zijn gigantische koppel van 420 Nm tussen 1.900 en 4.600 o/m beschikbaar blijft. Hiermee accelereert hij in 4,4 s van 0-100 km/u. Zijn topsnelheid is gelimiteerd tot 250 km/u, al kan deze snelheidlimiet naar wens van de klant uitgeschakeld worden. Dan is de 718 Cayman S goed voor een topsnelheid van 280 km/u. Nog straffer zijn de hernemingen waarbij deze Porsche in amper 2 s van 90 tot 120 km/u spurt. Op een lange gezapige rit op de snelweg noteerden we een gemiddeld verbruik van 7 liter/100 km. Maar wanneer je goed doorduwt, kan het verbruik tot boven 20 liter/100 km oplopen. Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van ongeveer 11,5 liter per 100 km. En dat is uitzonderlijk gezien de puike prestaties waartoe deze nieuwkomer in het gamma in staat is. Ja hoor, de ingenieurs bij Porsche hebben hun huiswerk goed gedaan. Deze Porsche 718 Cayman S is ook met zijn viercilinder motor een rasechte Porsche met knalprestaties. Maar nog indrukwekkender is het gemak waarmee hij deze prestaties neerzet. Dit exemplaar beschikte onder andere over de in optie verkrijgbare PASM-adaptieve schokbrekers en PCCB-keramische schijfremmen. Vooral deze laatste doen zeer doeltreffend hun werk en zijn bijna een must bij een sportwagen van dit kaliber. Binnenin is er ruimte te over voor de bestuurder en zijn passagier die in dit exemplaar worden verwend door tal van leuke opties die de prijs wel de hoogte in jagen. Dit exemplaar met een basisprijs van € 71.063 kreeg een hele resem opties aangemeten die de prijs opdreef tot puike € 111.126, 40! En over het geluid van de viercilindermotor gaan we echt niet moeilijk over doen. Deze motor klinkt inderdaad minder melodieus en verfijnd als zijn voorganger. Maar bekijk de verhouding prestaties/verbruik/fiscaliteit even aandachtig en je moet toegeven dat de 718 Cayman S een onvervalste en pure sportwagen de merknaam Porsche meer dan waardig is.

Meer weten? Een verdeler in de buurt zoeken? www.porsche.com

Tekst: Jan Bové & Foto: © Porsche


---

 
  1  2  3  4  5  6  7  
 
TripMaster
 
Tour Amical - Tour Americal
 
The Mustang Garage - Cars & Parts
 
Vredestein Classic Tyres
 
MEN3 EXPERIENCE 
THE ULTIMATE SHAVE
 
Chromage Vleminckx verzinken
 vernikkelen
 verkoperen
 slijpen & polijsten
 oldtimer radiators
 alu laswerk
 behandelen corrosie bestendig
 stoombatterijen op maat
 vertinde koelwerken
 caterpillar
 
Autostoffering Carla
 
gespecialiseerd in "Classic Fords"
 
Abarth Works Museum - Guy Moerenhout Racing
 
 
Cars Retro Café
 
InterClassics Maastricht
 
Classic Car Tour
 
WIN FREE TICKETS
 
Flanders Collection Car
 
The London Classic Car Show
 
Flanders Collection Car
 
 
 
 
WIN FREE TICKETS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
WIN FREE TICKETS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Contact us
Board
CCDA.eu
Oldtimerkopen.eu
Oldtimertips.be
Oldtimertips.nl
Oldtimertips.de
Oldtimertips.eu
Oldtimertips.us
Oldtimertips.com
Oldtimertips.co.uk
thesportscoupe.com
 
our partners:
autoworld.be
Inhoudstabel
evenementenkalender
fotoreportages
oldtimer data
oldtimer experten
musea
clubs
voorbije evenementen